Vinarița

Galium odoratum 

syn. Asperula odorata

Familia: Rubiaceae

Genul: Galium

Specia: G.odoratum

Denumiri populare: asprișoara, aviruța, buruiană de perit negru, buruiana masculului, cucuruz de pădure, dumbravnic, floarea-pădurii, sanjuane de pădure, sculătoare, tămâioasă, vinarie.[1] 
Este o plantă erbacee perenă având o înălțime de 10-30 cm, întâlnită în pădurile de foioase și cele mixte, cu sol argilos.

Perioada de înflorire: mai-iunie. Florile mici, de culoare albă, sunt-așa cum sugerează numele-parfumate.
Odinioară (astăzi nu se prea obișnuiește) în Germania vinarița se folosea  la aromatizarea băuturilor. Pentru "Bowle" se adăugau (preț de câteva minute) 3 tulpini uscate la 1l de vin alb.[2]

Persoane mai în vârstă îmi povesteau cu nostalgie de vremurile Maibowle-ului; ieri am aflat de la un domn că mama lui folosea vinarița pentru prepararea budincii.
Un articol despre întrebuințarea ca plantă medicinală puteți citi aici.
Atenție, se recomandă folosirea cu moderație a plantei! În cantități mari, vinarița e toxică.

Denumiri în alte limbi: Sweet woodruff (engleză), Waldmeister (germană), Szagos müge (maghiară), Gaillet odorant/Aspérule odorante (franceză).

 
Bibliografie:
1. http://www.gradinamea.ro/Tratamente-naturiste-cu-VINARITA-320.html
2. Kremer, P. Bruno, Wildkräuter und Heilpflanzen, ISBN 978-3-6354-0786-2

Comentarii

  1. O sa o caut cu denumirea greceasca, sa vad daca se intalneste la noi. Vinul aromat ma atrage enorm :) Imi place vum suna numele ei ...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Încercând să traduc denumirea științifică, la un moment dat am citit că "galium" vine din limba greacă...

      Ștergere
  2. Am gasit-o. La noi e rara si protejata prin lege din 1981. Nici macar nu are un nume grecesc. Cred ca nu am sanse sa o intalnesc decat daca urc pe muntele Taiget unde exista o forma endemica de vinarita. Am citit ca daca bei ceva mai mult vin de mai iti poate provoca probleme cu memoria :) Are un efect narcotic dumneaei :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aici nu e protejată, deci, dacă mă grâbesc, apuc să-ți culeg până nu le trece sezonul :)
      Cât despre eventualele probleme ce le poate provoca, se recomandă folosirea vinariței (în general, nu numai la prepararea vinului) cu măsură. (Ce-i drept, și vinul tot cu măsură ar trebui consumat :)
      Apropo de memorie, mi-am amintit o zicală : memoria e de genul feminin și înșală :)

      Ștergere
  3. Și în Belgia există tradiția lui "maitrank". Am fost invitată acum ceva ani la o sesiune de culegere a buruienii din păduri și preparare a băuturii, dar nu am ajuns și nici maitrank-ul n-am ajuns să-l gust, deci încă se poartă :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Mulțumesc mult pentru informații, Ioana. La anul musai să încerc și eu (mai ales că locuiesc într-o zonă viticolă). Poate facem împreună un Maibowle :)

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Brândușa de primăvară

Bulgărele de zăpadă/Călinul